Tillsammans med föreläsningar och filmer från Youtube och UR.se, är det den här boken som ska ligga till grund för mina försök med genrepedagogik i höst. Jag tror att modellen passar mina elever mycket bra, men den ställer stora krav på mig som lärare. Dels är det mycket jag behöver lära mig, dels behöver jag tänka nytt kring språkets strukturer. Funktionell grammatik, ska det verkligen vara nödvändigt, det? Ja, ju mer jag läser, desto mer förstår jag att det underlättar och att det är vettigt. Men, det utmanar att förändra och gå ifrån det gamla, invanda. Tankar som "de måste väl ändå lära sig ordklasserna! Eller..?" Och "vad ska lärarna på högstadiet säga sedan, när eleverna pratar 'temaplats' och 'nominalgrupper' men inte vet vad predikat är?"
Ja, jag landar hela tiden i att våra elever BEHÖVER detta, att bli undervisade i olika texttypers uppbyggnad. Britt Johansson säger i en föreläsning att barn som läser flytande och mycket, de har redan en förståelse för olika mönster i olika texter. Alla andra barn behöver undervisas i det för att ha en chans att nå målen i skolan. Jag håller med om detta, men tycker också att även de barn som har en god förståelse för olika genrer och behärskar dem ändå kan ta sina texter till en ny nivå genom att få undervisning i ämnet.
Det ska bli mycket spännande att få arbeta med detta i höst!
Fortsättning följer.
Ja, jag landar hela tiden i att våra elever BEHÖVER detta, att bli undervisade i olika texttypers uppbyggnad. Britt Johansson säger i en föreläsning att barn som läser flytande och mycket, de har redan en förståelse för olika mönster i olika texter. Alla andra barn behöver undervisas i det för att ha en chans att nå målen i skolan. Jag håller med om detta, men tycker också att även de barn som har en god förståelse för olika genrer och behärskar dem ändå kan ta sina texter till en ny nivå genom att få undervisning i ämnet.
Det ska bli mycket spännande att få arbeta med detta i höst!
Fortsättning följer.
Kommentarer
Skicka en kommentar