Många är överens om att svenska elevers skolresultat är för låga för att vara godtagbara. Sedan är det ju alltid en fråga kring vad man egentligen mäter och vad som anses vara viktigt att kunna i livet, men faktum är att läsförmågan har sjunkit och det är det jag utgår från här. När elever inte läser med flyt i årskurs fyra, får vi lägga ohållbart mycket tid på läsförståelse och att helt enkelt greppa olika ämnestexter, istället för att eleverna får arbeta med att faktiskt tillägna sig stoffet och sedan arbeta med det i olika sammanhang.
Elevernas resultat måste förbättras. Det betyder att kvaliteten på undervisningen måste öka. Härom tvista INTE de lärde, men de tvista definitivt om på vilka sätt vi lärare ska bli bättre. Min personliga övertygelse är att eleverna MÅSTE bli aktiva läsare, riktiga bokslukare, för att vi ska kunna nå höga kunskapsresultat. Boksamtal och lästävlingar varvas med högläsning och undervisning av läsförståelsestrategier i mitt klassrum. Men, i historieundervisningen, då? Eller i geografin? De ska ju hinna lära sig en hel del utantill också. Här tror jag att vi har glömt bort någonting smart, som man använde sig mer av förr. Kanske har jag inte läst på ordentligt, men vad hände med rim och ramsorna?
Det ligger ett viktigt arbete i skillnaden mellan stoff som måste inhämtas och läras och de förmågor hos eleverna, som måste utvecklas. Jag tror att här finns en möjlighet att effektivisera elevernas arbete, så att vi frigör undervisningstid till att utveckla förmågorna. Mitt förslag är väldigt enkelt. Istället för att eleverna ska lägga värdefull tid på att rabbla stoff utantill, så sjunger vi eller ramsar den tillsammans. Vi vet ju att det är en väldig hjälp för minnet med melodier, rytm och rim. Varför är vi så dåliga på att använda oss av detta?
Jag ska försöka mig på att skriva en sång om Europas stater och huvudstäder till Blinka lilla stjärnas melodi. Om jag lyckas få ihop det, så lovar jag att lägga ut texten här på bloggen. Tills vidare kan man låta sig inspireras av en massiv, men underhållande, låt om Storbritanniens monarker HÄR>>
Elevernas resultat måste förbättras. Det betyder att kvaliteten på undervisningen måste öka. Härom tvista INTE de lärde, men de tvista definitivt om på vilka sätt vi lärare ska bli bättre. Min personliga övertygelse är att eleverna MÅSTE bli aktiva läsare, riktiga bokslukare, för att vi ska kunna nå höga kunskapsresultat. Boksamtal och lästävlingar varvas med högläsning och undervisning av läsförståelsestrategier i mitt klassrum. Men, i historieundervisningen, då? Eller i geografin? De ska ju hinna lära sig en hel del utantill också. Här tror jag att vi har glömt bort någonting smart, som man använde sig mer av förr. Kanske har jag inte läst på ordentligt, men vad hände med rim och ramsorna?
Det ligger ett viktigt arbete i skillnaden mellan stoff som måste inhämtas och läras och de förmågor hos eleverna, som måste utvecklas. Jag tror att här finns en möjlighet att effektivisera elevernas arbete, så att vi frigör undervisningstid till att utveckla förmågorna. Mitt förslag är väldigt enkelt. Istället för att eleverna ska lägga värdefull tid på att rabbla stoff utantill, så sjunger vi eller ramsar den tillsammans. Vi vet ju att det är en väldig hjälp för minnet med melodier, rytm och rim. Varför är vi så dåliga på att använda oss av detta?
Jag ska försöka mig på att skriva en sång om Europas stater och huvudstäder till Blinka lilla stjärnas melodi. Om jag lyckas få ihop det, så lovar jag att lägga ut texten här på bloggen. Tills vidare kan man låta sig inspireras av en massiv, men underhållande, låt om Storbritanniens monarker HÄR>>
Kommentarer
Skicka en kommentar