Vi hade bild och form tillsammans idag, jag och mina femteklassare. Det var en uppstart, de har haft annan lärare i ämnet innan. Så vi pratade mål och vad lektionerna kommer att innehålla. De fick en enkel uppgift: de skulle göra en framsida till sin portfolio. Verktygen var oljepastellkritor och vattenfärg. Klassisk teknik utan större konstigheter, men oj, vilken lektion det blev! Plötsligt pratade vi om ämnens olika beståndsdelar, deras attraktion och löslighet. Grundämnen och periodiska systemet nämndes. Jag tyckte mig skymta en glimt av intresse i den där pojkens ögon, han som ibland verkar så frånvarande. En blivande kemist, månne? Och vi upptäckte hur svårt det var att förklara hur saker och ting fungerar och hänger ihop, om man inte har de rätta orden. Vi gav inte upp. Ta mig tusan om inte de där "bollarna i vattnet" så småningom beskrevs både som oljepärlor och oljekulor.
Lärande på riktigt, när det kommer från eleverna själva. Fast, bilderna blev inte färdiga...
Imorgon ska jag prova att undervisa i Genrepedagogik för första gången. Mycket spännande!
Bildkälla: pixabay.com
Lärande på riktigt, när det kommer från eleverna själva. Fast, bilderna blev inte färdiga...
Imorgon ska jag prova att undervisa i Genrepedagogik för första gången. Mycket spännande!
Bildkälla: pixabay.com
Kommentarer
Skicka en kommentar