Fortsätt till huvudinnehåll
Helt slut, men nöjd och glad över en rätt så sabla fantastisk första vecka på nya läsåret!

Min lektion igår, då jag försökte mig på att arbeta enligt genrepedagogiken gick bra. Jag satsade på att bygga ett gemensamt ordförråd inom geografin. Vi laborerade med samma texter på olika vis under dagen. Dels läste vi och "låste upp" meningarna i texten, dels lekte och tävlade vi med sönderklippta meningar på olika vis.
   Det dök upp flera intressanta frågor på texterna, till exempel "Varför måste samma sak heta flera grejer? Kan man inte bara säga det man redan kan?" . Jag tyckte också att elevernas intresse för ämnet fick chans att lysa igenom. De ville veta mer och mer och mer. Tyvärr missade jag att några elever inte riktigt hängde med i texten. Bra att ha ett par extra ögon i klassrummet, så att man kan få nyttig input!

Idag har jag haft hela klassen hemma hos mig. Ja, jag vågade! Har aldrig vågat förr och kanske blir det aldrig av igen, men det gick väldigt bra. Eleverna verkade glada över att få vara här och kanske var det roligt för dem att se villalivet. Alla mina elever bor i lägenhet och många av dem väldigt trångt. Vet de om att det finns andra sätt att bo på och att det inte är omöjligt att välja själv hur man vill ha det? Det är något jag verkligen hoppas att de har med sig efter vår tid tillsammans, att kunskap ger makt att välja. Missförstå mig inte, jag har också bott i lägenhet och jag lägger inga värderingar i trångboddhet, men det är viktigt att kunna välja. Att inte fastna i mönster utan att ha valt det själv.

Hur som helst. Av eleverna blev jag rikligt belönad, som ni ser på bilden.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nytt år!

Julledigheten var skön och väl behövd. Nu har jag laddat upp inför kommande termin och bara jobbat liiiite extra under ledigheten. Jag tillägger gärna här (eftersom jag också är fackligt ombud och känner ett visst ansvar i frågan) att jag jobbat under ledig tid för att jag vill, och inte för att jag känt mig tvungen. Jag har inte några problem med att sluta jobba, planera, kopiera och så vidare när min arbetstid är slut, men när jag VILL jobba, då gör jag det ändå. Det här planerandet är ju något av det roligaste med jobbet. Det tar aldrig slut och det blir ändå inte som man har tänkt sig det (stryka, lägga till, ändra, stryka igen... Inte ett dugg ovanligt), men jag gillar hur det kör igång hjärnan. Jag har lagt en hel del timmar nu på att planera vårt arbete med medeltiden. Dels var det viktigt för mig att få fram en tydlig lärandematris, dels gillar jag inte läroboken vi har på vår skola. Rörig och för lite information för att man på ett enkelt sätt ska kunna begripa olika hände

Forskningsbaserad undervisning

På helgerna försöker jag hinna med att "plugga på" lite extra. Ofta börjar jag med en tanke (som idag: "hur ska jag vinkla undervisningen i beskrivande rapport imorgon?") och slutar någon helt annanstans. För det mesta lyckas jag få svar på ursprungsfrågan på vägen,  vilket jag hoppas mina elever är ytterst tacksamma för. He he he. Idag fastnade jag i det här med att undervisa på vetenskaplig grund. SÅ viktigt och SÅ intressant. Ändå är jag för dålig på att lägga siffror och namn på minnet. Alltså, häng med här nu. Jag vet  att formativ bedömning ger goda resultat för eleverna och därför arbetar jag med formativ bedömning. Men hur vet jag det då? Ja, jag har ju läst en rapport om det. Någon gång. Och så har vi pratat om det på jobbet väldigt mycket. Och jag har ju sett föreläsningar om det också. Fast vem som egentligen fått fram riktiga, vetenskapliga resultat på att formativ bedömning är ett positivt arbetssätt, det har jag tappat på vägen (Dylan William? Hattie

Låt språket bära

Tillsammans med föreläsningar och filmer från Youtube och UR.se, är det den här boken som ska ligga till grund för mina försök med genrepedagogik i höst. Jag tror att modellen passar mina elever mycket bra, men den ställer stora krav på mig som lärare. Dels är det mycket jag behöver lära mig, dels behöver jag tänka nytt kring språkets strukturer. Funktionell grammatik, ska det verkligen vara nödvändigt, det? Ja, ju mer jag läser, desto mer förstår jag att det underlättar och att det är vettigt. Men, det utmanar att förändra och gå ifrån det gamla, invanda. Tankar som "de måste väl ändå lära sig ordklasserna! Eller..?" Och "vad ska lärarna på högstadiet säga sedan, när eleverna pratar 'temaplats' och 'nominalgrupper' men inte vet vad predikat är?" Ja, jag landar hela tiden i att våra elever BEHÖVER detta, att bli undervisade i olika texttypers uppbyggnad. Britt Johansson säger i en föreläsning att barn som läser flytande och mycket, de har redan e