Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Heja lärarprofessionen!

"Det är ren lekstuga i svenska skolan" "Inför betyg i ordning och uppförande" Omvärlden är snabb att komma på olika sätt som ska trolla bort skolans bekymmer. Ordning och reda. Disciplin. Betyg. Avstängningar. Respekt. Av med kepsen. Det kommer från alla håll, de här tankarna. Från politiker, media, middagsgäster. Föräldrar. Men, vi som jobbar i skolan, vi vet. Vet att allt det där ibland är bra och nödvändigt. Vet också att det inte löser alla skolans problem. I fredags hade jag rastvakt utomhus. Någon som hade gått förbi hade kunnat se följande bild: En lärare står med varselväst (!) och tittar på när en grupp elever spelar bollspelet "King" i målade rutor på skolgårdens asfaltsgolv. Läraren och eleverna skrattar. Eleverna som spelar är djupt koncentrerade. Eleverna som står och väntar på sin tur kryper sig närmare och närmare spelarnas territorium. Läraren skojar bort de väntande åskådarna genom att marschera fram ett stråk av luft mellan spelar...
Temaövergripande arbete. Språk i alla ämnen. Att använda kunskap i nya sammanhang. Skapa förståelse med många olika sinnen. Färg och form. Händer, öga, tanke och insikt. Att jämföra och resonera. Det här är ett sätt att arbeta på: Europa av trolldeg i pizzakartong. Olika elevpar arbetar med olika sorters temakartor. På bilden skapas en karta över Europas befolkningsmängd. Den temakarta som väckte mest funderingar var den som visade i vilka länder man dör tidigast respektive senast i Europa. I locket på pizzakartongen kommer eleverna sedan skriva en faktatext utifrån sitt tema, i linje med att vi arbetar med genrepedagogikens beskrivande rapporter, som vi arbetar med i svenskan just nu.

Matriser, matriser

Kollegialt lärande och fortbildning. Och läroplanen. Det ska det här inlägget handla om. På min arbetsplats har vi arbetat ganska så länge med formativ bedömning. Det kom sig av John Hatties berömda studie, som mynnade ut i "Visible Learning", eller "Synligt lärande" på svenska. Vi har alltså valt att fokusera på att utveckla vår kompetens att arbeta med formativ bedömning och formativ undervisning tillsammans med våra elever. Ett tag nu har vi arbetat koncentrerat med matriser. De matriser vi jobbat med då har varit "vuxenmatriser", trots att vårt mål varit att göra dem elevvänliga. Vi har provat att låta eleverna vara med och utforma matriserna tillsammans med oss. Vi har försökt hitta tillräckligt mycket elevexemplar av texter och uträkningar och bilder för att kunna konkretisera olika nivåer av visade förmågor så tydligt som möjligt. Och vi har läst läroplanen. Ja, herrejisses, vad vi har läst läroplanen. Jag blev lite nyfiken på det där; hur mycke...
Klockan är 22.46, fredag kväll, och jag kan inte sluta tänka tillbaka på skoldagen med ett leende. Särskilt då på lektionen när vi arbetade med genrepedagogik och jag var i den femman där jag inte undervisar så mycket i svenska. Jag förklarade för eleverna att vi förstått att de tycker det ör svårt att sammanfatta texter, men att ”nu ska ni få lära er hur man gör när man skriver en sammanfattande text.”. Reaktionen från en av pojkarna: ett rungande och spontant ”JA!”. Förutom att ett lärarhjärta fylldes till bredden av glädje, så gav den reaktionen ett kvitto på hur viktig genrepedagogiken är för våra elever. Och för mig. Jag kan nästan fysiskt känna hur den skärper upp och tajtar till min undervisning. Effektiv undervisning med fullt fokus och den kognitiva nivån blir högre och högre. Tyvärr är jag fortfarande inte riktigt vän med den funktionella grammatiken. Jag skulle behöva större förtrogenhet med den för att kunna undervisa ”avslappnat” i alla olika genrer. Som det är nu kr...

Dålig idé

Sämsta lektionen i mannaminne hölls för något och en vecka sedan. Jag tyckte att det vore tidsbesparande och intressant att använda Google dokument för att samla elevernas förförståelse kring länderna i västra Europa. Ack och ve, vilket misstag jag gjorde. Det är alltså INTE en bra idé att dela ut samma dokument till alla elever samtidigt och sedan be dem skriva allt de kan komma på om Tyskland. Det var tyst i 20 sekunder, sedan exploderade mitt vanligtvis ganska lugna klassrum i ett inferno av upprörda elvaåringar. "Vem är det som suddar min rad?!?!" "SLUTA SKRIV DÄR JAG SKRIVER" "Vad är det som händer..?" "Nu försvann det om Hitler också." Nej, det var ju inte så genomtänkt, det där. Min rektor tipsade om att man kan dela ut kopior av dokument till varje elev, om man gör en uppgift i Classroom istället, så det provar jag imorgon. Nu ska jag sova mig vacker och klok, eller åtminstone tills jag blir lite mindre suddig så där.

Världens bästa bonus

Idag var det skarpt läge. Nu har vi jobbat med återgivande genre under rätt så många veckor. Vi har analyserat andras texter, letat mönster, pluggat och lekt med ord, skrivit i helklass och i par. I dag var det dags för eleverna att visa vad de kan en och en. Jag blir alltid lite nervös när det är dags för mina elever att visa sina kunskaper. Deras resultat visar ju så tydligt om jag har gjort ett bra jobb. Har jag varit tydlig nog? Har jag kollat av under arbetet, så att de verkligen förstått vad jag pratat om och vad vi jobbat med? Har de förstått målen? Och så vill jag ju så förtvivlat gärna att de ska lyckas. Att ingen av dessa fantastiska unga ska behöva få en gråtklump i halsen. Jag vill att de ska vara fulla av lärglädje och självförtroende nog att våga göra fel. Idag skrev eleverna om en utflykt vi gjorde i tisdags. En återgivande text. Jag gick runt och kikade lite när de skrev. Jag fick gåshud! Vilken jäkla förändring! Långa, långa texter. Adekvat innehåll. Egna reflektio...

Cromade böcker

Äntligen har vi fått cromebooks till eleverna! Jag har redan tjuvstartat lite med att låta några elever blogga, det blev en häftig lektion, som fungerade smidigare än jag vågat hoppas på! Det var härligt att höra samarbetet mellan eleverna och hur de tillsammans diskuterade språket och sina texter. Jag riktigt längtar till torsdag, när det är dags för nästa grupp med bloggare! Imorgon ska jag låta eleverna få fylla i ett Google formulär för att ta reda på hur mycket de lärt sig efter filmen om Europa vi ska se. Formativ bedömning i stundens hetta! Håll tummarna för att vi reder ut allt det tekniska, är ni snälla. Vår klassblogg hittar ni på gräddepåmos1.se Vi blir väldigt glada över kommentarer på inläggen!