Klockan är 22.46, fredag kväll, och jag kan inte sluta tänka tillbaka på skoldagen med ett leende. Särskilt då på lektionen när vi arbetade med genrepedagogik och jag var i den femman där jag inte undervisar så mycket i svenska.
Jag förklarade för eleverna att vi förstått att de tycker det ör svårt att sammanfatta texter, men att ”nu ska ni få lära er hur man gör när man skriver en sammanfattande text.”. Reaktionen från en av pojkarna: ett rungande och spontant ”JA!”.
Förutom att ett lärarhjärta fylldes till bredden av glädje, så gav den reaktionen ett kvitto på hur viktig genrepedagogiken är för våra elever. Och för mig. Jag kan nästan fysiskt känna hur den skärper upp och tajtar till min undervisning. Effektiv undervisning med fullt fokus och den kognitiva nivån blir högre och högre.
Tyvärr är jag fortfarande inte riktigt vän med den funktionella grammatiken. Jag skulle behöva större förtrogenhet med den för att kunna undervisa ”avslappnat” i alla olika genrer. Som det är nu krävs det mycket tankeverksamhet av mig för att jag ska kunna förklara konkret och tydligt för eleverna det de behöver veta. Alltså, nivån jag ligger på räcker väl till för mina elever där de är nu, kan jag tycka. Men, vi vill ju längre än så.
Ad astra per aspera - mot stjärnorna genom svårigheter
Jag förklarade för eleverna att vi förstått att de tycker det ör svårt att sammanfatta texter, men att ”nu ska ni få lära er hur man gör när man skriver en sammanfattande text.”. Reaktionen från en av pojkarna: ett rungande och spontant ”JA!”.
Förutom att ett lärarhjärta fylldes till bredden av glädje, så gav den reaktionen ett kvitto på hur viktig genrepedagogiken är för våra elever. Och för mig. Jag kan nästan fysiskt känna hur den skärper upp och tajtar till min undervisning. Effektiv undervisning med fullt fokus och den kognitiva nivån blir högre och högre.
Tyvärr är jag fortfarande inte riktigt vän med den funktionella grammatiken. Jag skulle behöva större förtrogenhet med den för att kunna undervisa ”avslappnat” i alla olika genrer. Som det är nu krävs det mycket tankeverksamhet av mig för att jag ska kunna förklara konkret och tydligt för eleverna det de behöver veta. Alltså, nivån jag ligger på räcker väl till för mina elever där de är nu, kan jag tycka. Men, vi vill ju längre än så.
Ad astra per aspera - mot stjärnorna genom svårigheter
Kommentarer
Skicka en kommentar