Fortsätt till huvudinnehåll

Matriser, matriser

Kollegialt lärande och fortbildning. Och läroplanen. Det ska det här inlägget handla om.

På min arbetsplats har vi arbetat ganska så länge med formativ bedömning. Det kom sig av John Hatties berömda studie, som mynnade ut i "Visible Learning", eller "Synligt lärande" på svenska. Vi har alltså valt att fokusera på att utveckla vår kompetens att arbeta med formativ bedömning och formativ undervisning tillsammans med våra elever. Ett tag nu har vi arbetat koncentrerat med matriser. De matriser vi jobbat med då har varit "vuxenmatriser", trots att vårt mål varit att göra dem elevvänliga. Vi har provat att låta eleverna vara med och utforma matriserna tillsammans med oss. Vi har försökt hitta tillräckligt mycket elevexemplar av texter och uträkningar och bilder för att kunna konkretisera olika nivåer av visade förmågor så tydligt som möjligt. Och vi har läst läroplanen. Ja, herrejisses, vad vi har läst läroplanen.

Jag blev lite nyfiken på det där; hur mycket tid jag egentligen lagt ner på att försöka förstå och förtydliga läroplanen för mig och för eleverna sedan 2011, då den publicerades. Jag är lite nördig så där, så jag var tvungen att försöka räkna ut på ett ungefär. Beroende lite på hur man räknar, så skulle jag uppskatta att jag lägger ungefär 1,5 timme i veckan i snitt, på att läsa och försöka konkretisera läroplanen. Ni vet, försöka förstå exakt VAD det innebär för eleven att kunna "uttrycka sig enkelt och begripligt med ord, fraser och meningar" i muntlig och skriftlig interaktion (taget ur kunskapskraven för engelska, åk 4-6). Och det är ju inte bara ett ämne man undervisar i. Jag undervisar just nu i sju olika ämnen och jag vill hålla lika god kvalitet i alla sju. 1,5 timme i veckan är nog egentligen ganska lågt räknat. Men, vi slår ut det över hela året, även över sommartid, så blir det mer rättvisande. Alltså. 1,5 timme/vecka x 52 veckor = 78 timmar på ett år. Sedan 2011 har jag då arbetat med att förstå och konkretisera läroplanen i 390 timmar (jag tog bort ett år, för jag har varit föräldraledig också).
390 timmar utan att jag egentligen har blivit så värst mycket klokare. Är det tidseffektivt, det? I Sverige arbetade förra året 99 336 lärare i grundskolan. Om de har lagt ungefär lika mycket tid som jag på att arbeta med att förstå läroplanen, så har Sverige betalat ut lön till lärare i hisnande 38,7 MILJONER timmar, för att vi ska fatta vad det egentligen är eleverna ska kunna när de går ut skolan. Är det riktigt rimligt, det?



Ett ljus i mörkret verkar vara lärandematriser (Johan Alm). De är faktiskt ett vettigt verktyg för både oss och eleverna. Det jag ändå inte riktigt kan förstå är vitsen med att vi lärare ska lägga all denna tid på att skriva ner något som Skolverket kunde ha ordnat med för länge sedan. 

Och att riksdagen nu röstar igenom regeringens förslag att låta de nationella proven i ännu högre grad bestämma betygen, ja det får vi nog ta en annan gång. 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nytt år!

Julledigheten var skön och väl behövd. Nu har jag laddat upp inför kommande termin och bara jobbat liiiite extra under ledigheten. Jag tillägger gärna här (eftersom jag också är fackligt ombud och känner ett visst ansvar i frågan) att jag jobbat under ledig tid för att jag vill, och inte för att jag känt mig tvungen. Jag har inte några problem med att sluta jobba, planera, kopiera och så vidare när min arbetstid är slut, men när jag VILL jobba, då gör jag det ändå. Det här planerandet är ju något av det roligaste med jobbet. Det tar aldrig slut och det blir ändå inte som man har tänkt sig det (stryka, lägga till, ändra, stryka igen... Inte ett dugg ovanligt), men jag gillar hur det kör igång hjärnan. Jag har lagt en hel del timmar nu på att planera vårt arbete med medeltiden. Dels var det viktigt för mig att få fram en tydlig lärandematris, dels gillar jag inte läroboken vi har på vår skola. Rörig och för lite information för att man på ett enkelt sätt ska kunna begripa olika hände

Forskningsbaserad undervisning

På helgerna försöker jag hinna med att "plugga på" lite extra. Ofta börjar jag med en tanke (som idag: "hur ska jag vinkla undervisningen i beskrivande rapport imorgon?") och slutar någon helt annanstans. För det mesta lyckas jag få svar på ursprungsfrågan på vägen,  vilket jag hoppas mina elever är ytterst tacksamma för. He he he. Idag fastnade jag i det här med att undervisa på vetenskaplig grund. SÅ viktigt och SÅ intressant. Ändå är jag för dålig på att lägga siffror och namn på minnet. Alltså, häng med här nu. Jag vet  att formativ bedömning ger goda resultat för eleverna och därför arbetar jag med formativ bedömning. Men hur vet jag det då? Ja, jag har ju läst en rapport om det. Någon gång. Och så har vi pratat om det på jobbet väldigt mycket. Och jag har ju sett föreläsningar om det också. Fast vem som egentligen fått fram riktiga, vetenskapliga resultat på att formativ bedömning är ett positivt arbetssätt, det har jag tappat på vägen (Dylan William? Hattie

Tips på hjälpmedel, koncentration

Elever med koncentrationssvårigheter kan få stor hjälp av att mäta hur lång tid de behöver koncentrera sig. Ofta känns det som en lättnad att se på ett tydligt sätt hur mycket tid det är kvar på ett arbetspass innan det är dags för en micropaus eller liknande. Till AppStore har det kommit en gratis app, som är en variant på Time Timer. Den heter "Fun Time Timer" och man kan ställa in nedräkning på allt mellan en timme och tio sekunder. Den är tydlig och lätt att använda, men har en barnsligare stil än de vanliga apparna.