IKT i skolan - mystiskt, magiskt eller vardagligt?
Det började med att jag hamnade i "IT-gruppen" på skolan. Gruppen består av mig och en till. Vi är förmodligen invalda mer på grund av att vi verkar vara i lämplig ålder än någonting annat. Hur som helst, så medför förtroendet en viss känsla av ansvar och i mitt fall börjar det växa till ett riktigt intresse.
Mitt mantra i detta arbete är:
Analysera elevernas behov innan vi sonderar den tekniska terrängen.
Med det vill jag påminna mig om att vi aldrig får falla i fällan att använda IT för användandets skull, för om vi gör det kommer vi att irra runt mållösa i det digitala rummet. Mållös undervisning är naturligtvis inte ett alternativ, hur många spännande appar och sidor och spel det än finns att använda. För mig är det utmaningen: att börja smått. Jag tröstar mig med att det åtminstone borde bli meningsfullt.
Mina elever behöver motiveras till att bli rejält bokbitna. Jag har en vision av hur de kastar sig över tjocka böcker med iver brinnande i blicken. Visioner är viktiga, även om vi inte alltid når hela vägen fram med alla elever. Nu funderar jag på hur IT kan hjälpa mig engagera eleverna i läsande. Internet är ju fiffigt så, att det är lätt att få en publik, att det blir "på riktigt". Jag funderar på att låta dem spela in sina boksamtal i form av talkshow och sedan publicera boktipsen på en blogg. Hm. Kan det vara något, kanske?
Fortsättning följer.
Kommentarer
Skicka en kommentar