Fortsätt till huvudinnehåll

Nytt år!

Julledigheten var skön och väl behövd. Nu har jag laddat upp inför kommande termin och bara jobbat liiiite extra under ledigheten. Jag tillägger gärna här (eftersom jag också är fackligt ombud och känner ett visst ansvar i frågan) att jag jobbat under ledig tid för att jag vill, och inte för att jag känt mig tvungen. Jag har inte några problem med att sluta jobba, planera, kopiera och så vidare när min arbetstid är slut, men när jag VILL jobba, då gör jag det ändå.

Det här planerandet är ju något av det roligaste med jobbet. Det tar aldrig slut och det blir ändå inte som man har tänkt sig det (stryka, lägga till, ändra, stryka igen... Inte ett dugg ovanligt), men jag gillar hur det kör igång hjärnan.

Jag har lagt en hel del timmar nu på att planera vårt arbete med medeltiden. Dels var det viktigt för mig att få fram en tydlig lärandematris, dels gillar jag inte läroboken vi har på vår skola. Rörig och för lite information för att man på ett enkelt sätt ska kunna begripa olika händelseförlopp, enligt mig. Med lärandematrisen som bas (den är snart helt färdig, men jag måste utforma bedömningsuppgifterna helt innan jag kan göra klart matrisen), så ska mina elever få göra egna digitala böcker med hjälp av "Book Creator". Rubriker och underrubriker i deras böcker har jag styrt, men innehållet ska de få fylla på med själva. Som hjälp har de visst material på vår Google Classroom, läromedelsboken i historia, en del filmer och mina genomgångar.
Att arbeta vidare med faktatexter (eller beskrivande rapporter, som vi kallar dem) passar fint med vårt arbete med genrepedagogik. Eleverna behöver mer träning i att skriva faktatexter, visade det sig förra terminen.

Book Creator tycker jag om som verktyg, eftersom det är lätt att jobba med layout och få ett proffsigt resultat. Man kan också välja om man vill skriva ut böckerna eller bara publicera dem digitalt, vilket också kändes viktigt. Det blir hur som helst första gången jag låter elever jobba med det, så håll tummarna.

Mina elever kommer också att bli bedömda i provsammanhang under några tillfällen. Här har jag någonting spännande på gång. I samband med att det stod klart att nationella proven kommer att bli än mer vägledande vid betygssättning, så blev jag nyfiken på om, och i så fall i hur hög grad, eleverna presterar olika vid skriftliga och muntliga prov. För egen skull kommer jag därför att miniforska på mina elever den här terminen. Med lite hjälp från kollegiet tänkte jag låta mina elever få svara på några frågor muntligen för att sedan kunna jämföra deras resultat med resultaten på det skriftliga provet. Det ska bli intressant att se om elevernas förmågor visar sig bättre på ena eller andra sättet.

Book Creator hittar du HÄR>>
Så här roligt är det inte alla som får ha det under julen!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IKT i skolan och att analysera behov

IKT i skolan - mystiskt, magiskt eller vardagligt? Det började med att jag hamnade i "IT-gruppen" på skolan. Gruppen består av mig och en till. Vi är förmodligen invalda mer på grund av att vi verkar vara i lämplig ålder än någonting annat. Hur som helst, så medför förtroendet en viss känsla av ansvar och i mitt fall börjar det växa till ett riktigt intresse. Mitt mantra i detta arbete är: Analysera elevernas behov innan vi sonderar den tekniska terrängen. Med det vill jag påminna mig om att vi aldrig får falla i fällan att använda IT för användandets skull, för om vi gör det kommer vi att irra runt mållösa i det digitala rummet. Mållös undervisning är naturligtvis inte ett alternativ, hur många spännande appar och sidor och spel det än finns att använda. För mig är det utmaningen: att börja smått. Jag tröstar mig med att det åtminstone borde bli meningsfullt. Mina elever behöver motiveras till att bli rejält bokbitna. Jag har en vision av hur de kastar sig över ...

Cromade böcker

Äntligen har vi fått cromebooks till eleverna! Jag har redan tjuvstartat lite med att låta några elever blogga, det blev en häftig lektion, som fungerade smidigare än jag vågat hoppas på! Det var härligt att höra samarbetet mellan eleverna och hur de tillsammans diskuterade språket och sina texter. Jag riktigt längtar till torsdag, när det är dags för nästa grupp med bloggare! Imorgon ska jag låta eleverna få fylla i ett Google formulär för att ta reda på hur mycket de lärt sig efter filmen om Europa vi ska se. Formativ bedömning i stundens hetta! Håll tummarna för att vi reder ut allt det tekniska, är ni snälla. Vår klassblogg hittar ni på gräddepåmos1.se Vi blir väldigt glada över kommentarer på inläggen!