Fortsätt till huvudinnehåll

Nytt år!

Julledigheten var skön och väl behövd. Nu har jag laddat upp inför kommande termin och bara jobbat liiiite extra under ledigheten. Jag tillägger gärna här (eftersom jag också är fackligt ombud och känner ett visst ansvar i frågan) att jag jobbat under ledig tid för att jag vill, och inte för att jag känt mig tvungen. Jag har inte några problem med att sluta jobba, planera, kopiera och så vidare när min arbetstid är slut, men när jag VILL jobba, då gör jag det ändå.

Det här planerandet är ju något av det roligaste med jobbet. Det tar aldrig slut och det blir ändå inte som man har tänkt sig det (stryka, lägga till, ändra, stryka igen... Inte ett dugg ovanligt), men jag gillar hur det kör igång hjärnan.

Jag har lagt en hel del timmar nu på att planera vårt arbete med medeltiden. Dels var det viktigt för mig att få fram en tydlig lärandematris, dels gillar jag inte läroboken vi har på vår skola. Rörig och för lite information för att man på ett enkelt sätt ska kunna begripa olika händelseförlopp, enligt mig. Med lärandematrisen som bas (den är snart helt färdig, men jag måste utforma bedömningsuppgifterna helt innan jag kan göra klart matrisen), så ska mina elever få göra egna digitala böcker med hjälp av "Book Creator". Rubriker och underrubriker i deras böcker har jag styrt, men innehållet ska de få fylla på med själva. Som hjälp har de visst material på vår Google Classroom, läromedelsboken i historia, en del filmer och mina genomgångar.
Att arbeta vidare med faktatexter (eller beskrivande rapporter, som vi kallar dem) passar fint med vårt arbete med genrepedagogik. Eleverna behöver mer träning i att skriva faktatexter, visade det sig förra terminen.

Book Creator tycker jag om som verktyg, eftersom det är lätt att jobba med layout och få ett proffsigt resultat. Man kan också välja om man vill skriva ut böckerna eller bara publicera dem digitalt, vilket också kändes viktigt. Det blir hur som helst första gången jag låter elever jobba med det, så håll tummarna.

Mina elever kommer också att bli bedömda i provsammanhang under några tillfällen. Här har jag någonting spännande på gång. I samband med att det stod klart att nationella proven kommer att bli än mer vägledande vid betygssättning, så blev jag nyfiken på om, och i så fall i hur hög grad, eleverna presterar olika vid skriftliga och muntliga prov. För egen skull kommer jag därför att miniforska på mina elever den här terminen. Med lite hjälp från kollegiet tänkte jag låta mina elever få svara på några frågor muntligen för att sedan kunna jämföra deras resultat med resultaten på det skriftliga provet. Det ska bli intressant att se om elevernas förmågor visar sig bättre på ena eller andra sättet.

Book Creator hittar du HÄR>>
Så här roligt är det inte alla som får ha det under julen!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Forskningsbaserad undervisning

På helgerna försöker jag hinna med att "plugga på" lite extra. Ofta börjar jag med en tanke (som idag: "hur ska jag vinkla undervisningen i beskrivande rapport imorgon?") och slutar någon helt annanstans. För det mesta lyckas jag få svar på ursprungsfrågan på vägen,  vilket jag hoppas mina elever är ytterst tacksamma för. He he he. Idag fastnade jag i det här med att undervisa på vetenskaplig grund. SÅ viktigt och SÅ intressant. Ändå är jag för dålig på att lägga siffror och namn på minnet. Alltså, häng med här nu. Jag vet  att formativ bedömning ger goda resultat för eleverna och därför arbetar jag med formativ bedömning. Men hur vet jag det då? Ja, jag har ju läst en rapport om det. Någon gång. Och så har vi pratat om det på jobbet väldigt mycket. Och jag har ju sett föreläsningar om det också. Fast vem som egentligen fått fram riktiga, vetenskapliga resultat på att formativ bedömning är ett positivt arbetssätt, det har jag tappat på vägen (Dylan William? Hattie

Låt språket bära

Tillsammans med föreläsningar och filmer från Youtube och UR.se, är det den här boken som ska ligga till grund för mina försök med genrepedagogik i höst. Jag tror att modellen passar mina elever mycket bra, men den ställer stora krav på mig som lärare. Dels är det mycket jag behöver lära mig, dels behöver jag tänka nytt kring språkets strukturer. Funktionell grammatik, ska det verkligen vara nödvändigt, det? Ja, ju mer jag läser, desto mer förstår jag att det underlättar och att det är vettigt. Men, det utmanar att förändra och gå ifrån det gamla, invanda. Tankar som "de måste väl ändå lära sig ordklasserna! Eller..?" Och "vad ska lärarna på högstadiet säga sedan, när eleverna pratar 'temaplats' och 'nominalgrupper' men inte vet vad predikat är?" Ja, jag landar hela tiden i att våra elever BEHÖVER detta, att bli undervisade i olika texttypers uppbyggnad. Britt Johansson säger i en föreläsning att barn som läser flytande och mycket, de har redan e