Fortsätt till huvudinnehåll

Ledarskap

Så mycket tankar och känslor det väcker hos mig, det här ordet. Ledarskap.
Till exempel, få saker gör mig så förbannad, som ett dåligt ledarskap. Jag är vanligtvis rätt så tillbakalutad av mig, tycker jag. Men, testa mig. Börja diskutera klantiga chefer, så ska ni få se vad som händer. För, jag kan inte förstå hur en människa utan vision, utan fingertoppskänsla och lyhördhet kan få för sig att det vore en god idé att leda en skola. Det finns alldeles för många chefer (och naturligtvis inte bara i skolan, men det är ju i skolan jag verkar) som är duktiga på att prata för sig, som vet vad som är rätt sak att säga, men som sedan inte riktigt klarar av att leva upp till det. Och jag tänker att det måste vara oerhört pressande att leva så. Fy, så hemskt att möta sin egen otillräcklighet i lönndom. Istället för att stå för sina fel och brister. Och, vilken skada det kan göra. Så många som blir drabbade, mår dåligt, får en klump i magen varje dag, för att det saknas mod och ärlighet. Men, så är vi kanske lite till mans, vi pedagoger. Rädda för att inte lyckas. Vana vid att vara duktiga flickor och pojkar som gärna är till lags.

Då och då stöter man också på en bra chef. En sådan som sticker ut hakan för det rätta. En sådan som har tydliga prioriteringar (i skolan: Elevernas bästa först, sedan personalens, sina egna chefer på tredje plats) och vågar stå för dem. Trots att det är obekvämt och riktigt läskigt ibland. Folk kan bli arga på en sådan chef. Ibland gör en sådan chef misstag. Det är okej. Så länge som man är ödmjuk och ärlig går det mesta att lösa. En sådan chef är beundransvärd. Sällsynt. Inspirerande.

Och jag tänker på mitt eget ledarskap. Det är verkligen inte lätt. Ibland är jag en bra ledare. När jag tar mig tid att stanna upp. Förstå den där blicken mellan två elever. Eller höra den där meningen som inte sägs. Ibland är jag besviken på mig själv. När jag genomför beslut som jag egentligen inte står för. När jag inte har tillräckligt med tålamod. Sämst som ledare är jag när jag inte ens orkar reflektera. Det kan hända så där i slutet av terminen. När man ska skriva omdömen och elever har bråkat och en förälder ringer och man knappt hunnit skriva ut papper till hälften av klassen. Och man har feber och inte har man sovit heller för att ett-åringen där hemma var så ledsen, och det finns tusen förklaringar. Men bara en lösning, för jag har så stor makt över så många sköra tioåringar. Be om ursäkt. Gör om, gör rätt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nytt år!

Julledigheten var skön och väl behövd. Nu har jag laddat upp inför kommande termin och bara jobbat liiiite extra under ledigheten. Jag tillägger gärna här (eftersom jag också är fackligt ombud och känner ett visst ansvar i frågan) att jag jobbat under ledig tid för att jag vill, och inte för att jag känt mig tvungen. Jag har inte några problem med att sluta jobba, planera, kopiera och så vidare när min arbetstid är slut, men när jag VILL jobba, då gör jag det ändå. Det här planerandet är ju något av det roligaste med jobbet. Det tar aldrig slut och det blir ändå inte som man har tänkt sig det (stryka, lägga till, ändra, stryka igen... Inte ett dugg ovanligt), men jag gillar hur det kör igång hjärnan. Jag har lagt en hel del timmar nu på att planera vårt arbete med medeltiden. Dels var det viktigt för mig att få fram en tydlig lärandematris, dels gillar jag inte läroboken vi har på vår skola. Rörig och för lite information för att man på ett enkelt sätt ska kunna begripa olika hände

Forskningsbaserad undervisning

På helgerna försöker jag hinna med att "plugga på" lite extra. Ofta börjar jag med en tanke (som idag: "hur ska jag vinkla undervisningen i beskrivande rapport imorgon?") och slutar någon helt annanstans. För det mesta lyckas jag få svar på ursprungsfrågan på vägen,  vilket jag hoppas mina elever är ytterst tacksamma för. He he he. Idag fastnade jag i det här med att undervisa på vetenskaplig grund. SÅ viktigt och SÅ intressant. Ändå är jag för dålig på att lägga siffror och namn på minnet. Alltså, häng med här nu. Jag vet  att formativ bedömning ger goda resultat för eleverna och därför arbetar jag med formativ bedömning. Men hur vet jag det då? Ja, jag har ju läst en rapport om det. Någon gång. Och så har vi pratat om det på jobbet väldigt mycket. Och jag har ju sett föreläsningar om det också. Fast vem som egentligen fått fram riktiga, vetenskapliga resultat på att formativ bedömning är ett positivt arbetssätt, det har jag tappat på vägen (Dylan William? Hattie

Tips på hjälpmedel, koncentration

Elever med koncentrationssvårigheter kan få stor hjälp av att mäta hur lång tid de behöver koncentrera sig. Ofta känns det som en lättnad att se på ett tydligt sätt hur mycket tid det är kvar på ett arbetspass innan det är dags för en micropaus eller liknande. Till AppStore har det kommit en gratis app, som är en variant på Time Timer. Den heter "Fun Time Timer" och man kan ställa in nedräkning på allt mellan en timme och tio sekunder. Den är tydlig och lätt att använda, men har en barnsligare stil än de vanliga apparna.