Fortsätt till huvudinnehåll

Ledarskap

Så mycket tankar och känslor det väcker hos mig, det här ordet. Ledarskap.
Till exempel, få saker gör mig så förbannad, som ett dåligt ledarskap. Jag är vanligtvis rätt så tillbakalutad av mig, tycker jag. Men, testa mig. Börja diskutera klantiga chefer, så ska ni få se vad som händer. För, jag kan inte förstå hur en människa utan vision, utan fingertoppskänsla och lyhördhet kan få för sig att det vore en god idé att leda en skola. Det finns alldeles för många chefer (och naturligtvis inte bara i skolan, men det är ju i skolan jag verkar) som är duktiga på att prata för sig, som vet vad som är rätt sak att säga, men som sedan inte riktigt klarar av att leva upp till det. Och jag tänker att det måste vara oerhört pressande att leva så. Fy, så hemskt att möta sin egen otillräcklighet i lönndom. Istället för att stå för sina fel och brister. Och, vilken skada det kan göra. Så många som blir drabbade, mår dåligt, får en klump i magen varje dag, för att det saknas mod och ärlighet. Men, så är vi kanske lite till mans, vi pedagoger. Rädda för att inte lyckas. Vana vid att vara duktiga flickor och pojkar som gärna är till lags.

Då och då stöter man också på en bra chef. En sådan som sticker ut hakan för det rätta. En sådan som har tydliga prioriteringar (i skolan: Elevernas bästa först, sedan personalens, sina egna chefer på tredje plats) och vågar stå för dem. Trots att det är obekvämt och riktigt läskigt ibland. Folk kan bli arga på en sådan chef. Ibland gör en sådan chef misstag. Det är okej. Så länge som man är ödmjuk och ärlig går det mesta att lösa. En sådan chef är beundransvärd. Sällsynt. Inspirerande.

Och jag tänker på mitt eget ledarskap. Det är verkligen inte lätt. Ibland är jag en bra ledare. När jag tar mig tid att stanna upp. Förstå den där blicken mellan två elever. Eller höra den där meningen som inte sägs. Ibland är jag besviken på mig själv. När jag genomför beslut som jag egentligen inte står för. När jag inte har tillräckligt med tålamod. Sämst som ledare är jag när jag inte ens orkar reflektera. Det kan hända så där i slutet av terminen. När man ska skriva omdömen och elever har bråkat och en förälder ringer och man knappt hunnit skriva ut papper till hälften av klassen. Och man har feber och inte har man sovit heller för att ett-åringen där hemma var så ledsen, och det finns tusen förklaringar. Men bara en lösning, för jag har så stor makt över så många sköra tioåringar. Be om ursäkt. Gör om, gör rätt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

IKT i skolan och att analysera behov

IKT i skolan - mystiskt, magiskt eller vardagligt? Det började med att jag hamnade i "IT-gruppen" på skolan. Gruppen består av mig och en till. Vi är förmodligen invalda mer på grund av att vi verkar vara i lämplig ålder än någonting annat. Hur som helst, så medför förtroendet en viss känsla av ansvar och i mitt fall börjar det växa till ett riktigt intresse. Mitt mantra i detta arbete är: Analysera elevernas behov innan vi sonderar den tekniska terrängen. Med det vill jag påminna mig om att vi aldrig får falla i fällan att använda IT för användandets skull, för om vi gör det kommer vi att irra runt mållösa i det digitala rummet. Mållös undervisning är naturligtvis inte ett alternativ, hur många spännande appar och sidor och spel det än finns att använda. För mig är det utmaningen: att börja smått. Jag tröstar mig med att det åtminstone borde bli meningsfullt. Mina elever behöver motiveras till att bli rejält bokbitna. Jag har en vision av hur de kastar sig över ...

Nytt år!

Julledigheten var skön och väl behövd. Nu har jag laddat upp inför kommande termin och bara jobbat liiiite extra under ledigheten. Jag tillägger gärna här (eftersom jag också är fackligt ombud och känner ett visst ansvar i frågan) att jag jobbat under ledig tid för att jag vill, och inte för att jag känt mig tvungen. Jag har inte några problem med att sluta jobba, planera, kopiera och så vidare när min arbetstid är slut, men när jag VILL jobba, då gör jag det ändå. Det här planerandet är ju något av det roligaste med jobbet. Det tar aldrig slut och det blir ändå inte som man har tänkt sig det (stryka, lägga till, ändra, stryka igen... Inte ett dugg ovanligt), men jag gillar hur det kör igång hjärnan. Jag har lagt en hel del timmar nu på att planera vårt arbete med medeltiden. Dels var det viktigt för mig att få fram en tydlig lärandematris, dels gillar jag inte läroboken vi har på vår skola. Rörig och för lite information för att man på ett enkelt sätt ska kunna begripa olika hände...

Cromade böcker

Äntligen har vi fått cromebooks till eleverna! Jag har redan tjuvstartat lite med att låta några elever blogga, det blev en häftig lektion, som fungerade smidigare än jag vågat hoppas på! Det var härligt att höra samarbetet mellan eleverna och hur de tillsammans diskuterade språket och sina texter. Jag riktigt längtar till torsdag, när det är dags för nästa grupp med bloggare! Imorgon ska jag låta eleverna få fylla i ett Google formulär för att ta reda på hur mycket de lärt sig efter filmen om Europa vi ska se. Formativ bedömning i stundens hetta! Håll tummarna för att vi reder ut allt det tekniska, är ni snälla. Vår klassblogg hittar ni på gräddepåmos1.se Vi blir väldigt glada över kommentarer på inläggen!