När det pirrar till i hjärnan och man hittar en sprillans "ny" pusselbit att lägga till sin undervisning...
"Det enda användbara lärandet är det som eleverna kan använda utanför lärandets kontext."
(Dylan Wiliam, Siobhán Leahy, "Handbok i formativ bedömning strategier och praktiska tekniker")
Jag hittade en "skrivmall" på det norska Skrivesenteret (som för övrigt är en alldeles fenomenal källa att ösa ur), som jag har arbetat med tillsammans med mina elever. Den tydliga strukturen och det enkla upplägget hjälper oss att skriva texter med en röd tråd och ALLA elever klarar plötsligt målet. Så tydligt det blir, att det är mitt lärande som brister när mina elever inte når sina mål. Jag hoppas kunna hitta fler sådana här verktyg. Sådana som vi kan använda som ett stöd när vi byter lärandekontext. Jag tror att det är en av de där nycklarna vi hela tiden letar efter.
"Det enda användbara lärandet är det som eleverna kan använda utanför lärandets kontext."
(Dylan Wiliam, Siobhán Leahy, "Handbok i formativ bedömning strategier och praktiska tekniker")
Jag hittade en "skrivmall" på det norska Skrivesenteret (som för övrigt är en alldeles fenomenal källa att ösa ur), som jag har arbetat med tillsammans med mina elever. Den tydliga strukturen och det enkla upplägget hjälper oss att skriva texter med en röd tråd och ALLA elever klarar plötsligt målet. Så tydligt det blir, att det är mitt lärande som brister när mina elever inte når sina mål. Jag hoppas kunna hitta fler sådana här verktyg. Sådana som vi kan använda som ett stöd när vi byter lärandekontext. Jag tror att det är en av de där nycklarna vi hela tiden letar efter.
Kommentarer
Skicka en kommentar