Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Dålig idé

Sämsta lektionen i mannaminne hölls för något och en vecka sedan. Jag tyckte att det vore tidsbesparande och intressant att använda Google dokument för att samla elevernas förförståelse kring länderna i västra Europa. Ack och ve, vilket misstag jag gjorde. Det är alltså INTE en bra idé att dela ut samma dokument till alla elever samtidigt och sedan be dem skriva allt de kan komma på om Tyskland. Det var tyst i 20 sekunder, sedan exploderade mitt vanligtvis ganska lugna klassrum i ett inferno av upprörda elvaåringar. "Vem är det som suddar min rad?!?!" "SLUTA SKRIV DÄR JAG SKRIVER" "Vad är det som händer..?" "Nu försvann det om Hitler också." Nej, det var ju inte så genomtänkt, det där. Min rektor tipsade om att man kan dela ut kopior av dokument till varje elev, om man gör en uppgift i Classroom istället, så det provar jag imorgon. Nu ska jag sova mig vacker och klok, eller åtminstone tills jag blir lite mindre suddig så där.

Världens bästa bonus

Idag var det skarpt läge. Nu har vi jobbat med återgivande genre under rätt så många veckor. Vi har analyserat andras texter, letat mönster, pluggat och lekt med ord, skrivit i helklass och i par. I dag var det dags för eleverna att visa vad de kan en och en. Jag blir alltid lite nervös när det är dags för mina elever att visa sina kunskaper. Deras resultat visar ju så tydligt om jag har gjort ett bra jobb. Har jag varit tydlig nog? Har jag kollat av under arbetet, så att de verkligen förstått vad jag pratat om och vad vi jobbat med? Har de förstått målen? Och så vill jag ju så förtvivlat gärna att de ska lyckas. Att ingen av dessa fantastiska unga ska behöva få en gråtklump i halsen. Jag vill att de ska vara fulla av lärglädje och självförtroende nog att våga göra fel. Idag skrev eleverna om en utflykt vi gjorde i tisdags. En återgivande text. Jag gick runt och kikade lite när de skrev. Jag fick gåshud! Vilken jäkla förändring! Långa, långa texter. Adekvat innehåll. Egna reflektio...

Cromade böcker

Äntligen har vi fått cromebooks till eleverna! Jag har redan tjuvstartat lite med att låta några elever blogga, det blev en häftig lektion, som fungerade smidigare än jag vågat hoppas på! Det var härligt att höra samarbetet mellan eleverna och hur de tillsammans diskuterade språket och sina texter. Jag riktigt längtar till torsdag, när det är dags för nästa grupp med bloggare! Imorgon ska jag låta eleverna få fylla i ett Google formulär för att ta reda på hur mycket de lärt sig efter filmen om Europa vi ska se. Formativ bedömning i stundens hetta! Håll tummarna för att vi reder ut allt det tekniska, är ni snälla. Vår klassblogg hittar ni på gräddepåmos1.se Vi blir väldigt glada över kommentarer på inläggen!

Tecken för tankar

Klockan 21.22 efter en dag full med föräldrasamtal, snabb middag med min egen familj och sedan rask promenad till och från föräldramöte på sonens skola, sitter jag och får en briljant idé att fylla i den där mallen vi jobbar med i vårt arbete på skolan med bedömning för lärande. Snacka om att man har valt läraryrket som livsstil..! Det är ändå gött att flärpa ner de där tankarna och planeringen man har haft i huvudet, så att de tar form och blir på riktigt. I princip varje gång orden hamnar på papper (eller i dokument i datorn), så upptäcker man något som bör förbättras, fördjupas, specificeras, förändras. Skrivandet är ett viktigt verktyg. Jag önskar mina elever samma känsla. NU säger jag godnatt och må alla förkylningstroll explodera till intet i morgonsolen.

Blogga om skolan

Idag är jag hemma och tar hand om min förkylda och febriga (men ändå väääldigt pigga) snart-tvååring. Eftersom Pippi Långstrump rullar på tv:n, så passar jag på att leta inspiration på nätet. Jag har lovat eleverna att vi ska blogga och nu är det mest detaljer kvar att ordna med. Det ska bli väldigt roligt! Det finns otroligt många fina skolbloggar på webbstjärnan.se. Den här har jag tittat runt på en bra stund nu:  http://viimellanstadiet.se/category/skolarbete/svenska/

Tips på gratis bilder

Det här med upphovsrätt är knepigt. Pixabay.com är en sida med helt gratis bilder att använda precis som man vill. Hög kvalitet på bilderna och enkelt att söka. Det krävs dock att eleverna kan skriva på engelska när de söker, så lite hjälp till de yngsta fodras. Pixabay finns både som sida på nätet och som app att ladda ner utan kostnad.
Helt slut, men nöjd och glad över en rätt så sabla fantastisk första vecka på nya läsåret! Min lektion igår, då jag försökte mig på att arbeta enligt genrepedagogiken gick bra. Jag satsade på att bygga ett gemensamt ordförråd inom geografin. Vi laborerade med samma texter på olika vis under dagen. Dels läste vi och "låste upp" meningarna i texten, dels lekte och tävlade vi med sönderklippta meningar på olika vis.    Det dök upp flera intressanta frågor på texterna, till exempel "Varför måste samma sak heta flera grejer? Kan man inte bara säga det man redan kan?" . Jag tyckte också att elevernas intresse för ämnet fick chans att lysa igenom. De ville veta mer och mer och mer. Tyvärr missade jag att några elever inte riktigt hängde med i texten. Bra att ha ett par extra ögon i klassrummet, så att man kan få nyttig input! Idag har jag haft hela klassen hemma hos mig. Ja, jag vågade! Har aldrig vågat förr och kanske blir det aldrig av igen, men det gick väldigt bra...