Fortsätt till huvudinnehåll

Forskningsbaserad undervisning

På helgerna försöker jag hinna med att "plugga på" lite extra. Ofta börjar jag med en tanke (som idag: "hur ska jag vinkla undervisningen i beskrivande rapport imorgon?") och slutar någon helt annanstans. För det mesta lyckas jag få svar på ursprungsfrågan på vägen,  vilket jag hoppas mina elever är ytterst tacksamma för. He he he.

Idag fastnade jag i det här med att undervisa på vetenskaplig grund. SÅ viktigt och SÅ intressant. Ändå är jag för dålig på att lägga siffror och namn på minnet. Alltså, häng med här nu. Jag vet att formativ bedömning ger goda resultat för eleverna och därför arbetar jag med formativ bedömning. Men hur vet jag det då? Ja, jag har ju läst en rapport om det. Någon gång. Och så har vi pratat om det på jobbet väldigt mycket. Och jag har ju sett föreläsningar om det också. Fast vem som egentligen fått fram riktiga, vetenskapliga resultat på att formativ bedömning är ett positivt arbetssätt, det har jag tappat på vägen (Dylan William? Hattie?). Och hur ser resultaten ut? Vilken skillnad gör egentligen ett formativt arbetssätt jämfört med ett enbart summativt arbetssätt? Det har jag glömt. Eller kanske aldrig riktigt tagit reda på.

Ytterligare en fråga väcktes: Kan det möjligtvis vara så att olika ämnen kräver olika typer av formativ bedömning för att vara effektiv? Eller fungerar samma formativa "verktyg" lika effektivt i alla ämnen? (med formativa verktyg menar jag till exempel "ABCD-frågor", lärandematriser och "exit questions") Det verkar inte rimligt att alla verktyg skulle vara lika effektiva i alla ämnen. Vem kollar upp det här med forskarglasögonen på? Ja, inte tusan vet jag. Men, jag hoppas att någon gör det, för jag tycker inte att lärare bara ska "gå på känn".

Nå, medan jag piskar mig själv på ryggen som en medeltida munk i botgöring, kan jag lika gärna fortsätta. Tydligt är att jag måste bli bättre på att hålla koll på mina siffror och forskare för att kunna förklara och försvara min undervisning. Jag måste dessutom bli bättre på att analysera och utvärdera de förändringar jag gör i min undervisning. Vi utvärderar verksamheten varje termin på vår skola, men jag tycker inte riktigt att det räcker. Jag borde nog ta mig i kragen och se till att utvärdera ett särskilt utvalt område varje vecka. Så har jag jobbat förr, och jag tycker om det. Kanske fungerar elevernas "exit qustion"-svar som ett mätbart instrument? Om jag funderar ut riktigt bra frågeställningar? Ja, så ska jag göra! Frågan till eleverna imorgon (och därmed målet med lektionen) får bli: Vad är viktigt att tänka på när man skriver en beskrivande rapport? Och så undervisar jag med exempeltext, repeterar de språkliga drag vi redan gått igenom och fördjupar oss i det jämförande språket. Om eleverna inte kan svara riktigt på min exit question, så kan jag lätt ändra på någonting i lektionsupplägget, använda samma exit question och se om resultatet då blir bättre.

Här är en bra film från Skolverket som handlar om ovanstående:

Glad andra advent, förresten!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nytt år!

Julledigheten var skön och väl behövd. Nu har jag laddat upp inför kommande termin och bara jobbat liiiite extra under ledigheten. Jag tillägger gärna här (eftersom jag också är fackligt ombud och känner ett visst ansvar i frågan) att jag jobbat under ledig tid för att jag vill, och inte för att jag känt mig tvungen. Jag har inte några problem med att sluta jobba, planera, kopiera och så vidare när min arbetstid är slut, men när jag VILL jobba, då gör jag det ändå. Det här planerandet är ju något av det roligaste med jobbet. Det tar aldrig slut och det blir ändå inte som man har tänkt sig det (stryka, lägga till, ändra, stryka igen... Inte ett dugg ovanligt), men jag gillar hur det kör igång hjärnan. Jag har lagt en hel del timmar nu på att planera vårt arbete med medeltiden. Dels var det viktigt för mig att få fram en tydlig lärandematris, dels gillar jag inte läroboken vi har på vår skola. Rörig och för lite information för att man på ett enkelt sätt ska kunna begripa olika hände

Låt språket bära

Tillsammans med föreläsningar och filmer från Youtube och UR.se, är det den här boken som ska ligga till grund för mina försök med genrepedagogik i höst. Jag tror att modellen passar mina elever mycket bra, men den ställer stora krav på mig som lärare. Dels är det mycket jag behöver lära mig, dels behöver jag tänka nytt kring språkets strukturer. Funktionell grammatik, ska det verkligen vara nödvändigt, det? Ja, ju mer jag läser, desto mer förstår jag att det underlättar och att det är vettigt. Men, det utmanar att förändra och gå ifrån det gamla, invanda. Tankar som "de måste väl ändå lära sig ordklasserna! Eller..?" Och "vad ska lärarna på högstadiet säga sedan, när eleverna pratar 'temaplats' och 'nominalgrupper' men inte vet vad predikat är?" Ja, jag landar hela tiden i att våra elever BEHÖVER detta, att bli undervisade i olika texttypers uppbyggnad. Britt Johansson säger i en föreläsning att barn som läser flytande och mycket, de har redan e