Det häftigaste med läraryrket är nog att vi får lov att vara med och måla elevernas självbilder. Jag tror att det är det mest kraftfulla och viktiga verktyg vi har. Om vi kan få en elev att tro på sig själv, att se sig själv som en kompetent, vänlig, godhjärtad, smart och fin människa, då finns det inga egentliga hinder.
Om vi har en tydlig målbild för våra klasser, då ökar chansen att vi kan lotsa dem dit. Jag brukar varje morgon föreställa mig att jag går in i en klass med högmotiverade, superartiga och vänliga forskare i 10-årsåldern. Jag förväntar mig att de ska kunna nå åtminstone en god bit på vägen mot det målet under våra år tillsammans. Jag bemöter var och en av mina elever som om de vore en av de där forskarna. Om jag inte hade haft min målbild, var hade vi hamnat då? Lite på sniskan, med all sannolikhet.
Det ligger ett stort ansvar i det här, att vara med och påverka elevernas självbilder. Vi får aldrig, aldrig tala till dem som om det är deras personligheter som ligger till grund för deras tillkortakommanden. När eleverna gör fel mot varandra, då skiljer vi på sak och person. Anna har slagit Pelle på truten under rasten. Det var hemskt fel. Hur kunde det bli så här, Anna? Du som är så försiktig med andra människor egentligen? Du som är en så klok och eftertänksam människa, vad var det som hände? Vi lämnar alltid ett fönster öppet. Vi ger dem alltid en chans till. Allt annat vore fel.
Om vi har en tydlig målbild för våra klasser, då ökar chansen att vi kan lotsa dem dit. Jag brukar varje morgon föreställa mig att jag går in i en klass med högmotiverade, superartiga och vänliga forskare i 10-årsåldern. Jag förväntar mig att de ska kunna nå åtminstone en god bit på vägen mot det målet under våra år tillsammans. Jag bemöter var och en av mina elever som om de vore en av de där forskarna. Om jag inte hade haft min målbild, var hade vi hamnat då? Lite på sniskan, med all sannolikhet.
Det ligger ett stort ansvar i det här, att vara med och påverka elevernas självbilder. Vi får aldrig, aldrig tala till dem som om det är deras personligheter som ligger till grund för deras tillkortakommanden. När eleverna gör fel mot varandra, då skiljer vi på sak och person. Anna har slagit Pelle på truten under rasten. Det var hemskt fel. Hur kunde det bli så här, Anna? Du som är så försiktig med andra människor egentligen? Du som är en så klok och eftertänksam människa, vad var det som hände? Vi lämnar alltid ett fönster öppet. Vi ger dem alltid en chans till. Allt annat vore fel.
Kommentarer
Skicka en kommentar